O informačních technologiích na Konferenci o cestovním ruchu - World Media Partners s.r.o.
cestovni-ruch.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Hlavní stránka

O informačních technologiích na Konferenci o cestovním ruchu

E-mail
Monday, 28 April 2008

Logo KonferenceDo programu 9. ročníku konference o cestovním ruchu konané ve dnech 21.-22.dubna 2008 v Hotelu Olšanka v Praze bylo po jednoroční přestávce opět zařazeno téma informačních technologií v rámci samostatné sekce. V letošním roce se řízení a moderování ujal doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc. z Královéhradecké Univerzity.

Ten také vystoupil jako první z panelistů s přednáškou týkající se obecných trendů v rozvoji informačních a komunikačních technologií v cestovním ruchu, zvláště pak v oblasti webových stránek. Mezi ně zařadil personalizaci uživatelů (v souvislosti s jeho preferencemi a aktivitami), inteligentní vyhledávání a třídění (s logickým tříděním a poznámkou o sémantickém webu a podporou umělé inteligence), rostoucí interaktivitu (hypermédia, interaktivní mapy, pseudovirtuální realita), „totální" aktuálnost informací (webové kamery, informace o aktuální poloze dopravních prostředků, online systémy), rostoucí zavádění map (ať už geograficky,  tematických, panoramatických či mentálních), rostoucí zavádění multimédií a nové komunikační kanály (telefonie, videotelefone, konverzační roboti, ICQ apod.). Dále se věnoval tématu e-tourismu, který dle studie USAID je vedoucím segmentem B2C se 40% podílem na celkovém trhu B2C. V souvislosti s tímto tématem Zelenka zmínil zvyšující se nabídku i poptávku po dynamických package, elektronické letenky, které se staly běžné i u klasických leteckých společností, roli GDS, využívání nových distribučních kanálů, personifikaci produktu cestovního ruchu a spolupráci Internetu, IDTV a mobilních zařízení, zejména typu LBS (location based services - lokálně kontextové služby) poskytující informace a služby odpovídající přesně určené poloze přístroje, a tedy i uživatele.

Štafetu panelistů následně převzal ing. Jan Barták zastupující společnost Amadeus Marketing CSA.  Ve své přednášce se převážně zabýval studií, jejíž výstupem bylo nové rozdělení cestujících do 4 kategorií, a to na aktivní seniory, kosmopolitní pendlery, rodinné klany a globální manažery. Tyto jednotlivé skupiny pak detailněji představil, ať už jejich definováním, tak charakteristikou jimi využívaných služeb. Ve zbývající části své přednášky se věnoval aktuálním vývojovým trendům v oblasti letecké přepravy, online rezervačním letenkovým systémům a novým nadstavbovým funkcionalitám a modulům systému Symphony, který jeho společnost nabízí i pro IATA neakreditované cestovní kanceláře a agentury jako nástroj pro prodej letenek, ubytování a dalších služeb cestovního ruchu.

Jako třetí řečník vystoupil Vít Pechanec, jednatel a projektový manažer společnosti World Media Partners, která se zabývá vývojem a provozováním informačních systémů a turistických portálů v cestovním ruchu. Ve své přednášce představil turistický portál Vychodni-Cechy.info (powerpointová prezentace ke stažení ), oficiální to projekt Pardubického kraje, který na podzim oslaví své druhé narozeniny od spuštění. Výběr projektu k prezentaci na konferenci nebyl vybrán náhodně. Právě vývoj a spuštění tohoto portálu byl zafinancován projektem financovaným v rámci SROP. Na schématu Pechanec ukázal, že projekt je jednou z kostiček stavebnice, která jeho společnost již šestým rokem buduje, konkrétně tedy jedním ze zástupců turistického portálu pokrývající území turistického regionu využívající centrální datové jádro CZeCOT. Portál se může pochlubit získáním zvláštní ceny ministra pro místní rozvoj  za nejlepší turistickou webovou prezentaci v kategorii regiony při soutěži Zlatý erb 2007, kterou v roce 2008 obhájil. Zbývající část prezentace věnoval informacím o systému, jakým jsou do správy obsahu portálu zapojena turistická informační centra, která dle své aktivity na sběru a aktualizaci dat jsou za svou činnost bodována. Získané body jsou pak přeměněny dle stanoveného vzorce na finanční dotaci.

Vystoupení v této sekci zakončil Kamil Kresta, zástupce společnosti Pro Futuro Consulting s komerčním představením tiskového řešení SafeCom. Snad se alespoň hodnotným dárkem věnovaným firmou držiteli vylosované vizitky zavděčil posluchačům za sdělené reklamní informace tématicky nezapadající do této sekce konference.

Konference o cestovním ruchu 21.4.2008 Hotel Olšanka Praha


Přednášející ing. Barták

Panelisté - zleva Barták, Zelenka, Pechanec, Krest

Konferenční sál s panelisty

 
< Předch.   Další >